Методрозробка "Кооперативне навчання "

  Відділ освіти,молоді та спорту Криничанської РДА
Щорська середня загальноосвітня школа
Криничанського району Дніпропетровської області
                        

Методична розробка
Кооперативне навчання на уроках англійської мови
                                             
                                                                              

                                               
    
                                             
Карабаш Світлана Леонідівна,
вчитель англійської мови
                                           
                                                                    

                                                   
Сучасний етап розвитку системи освіти в Україні характеризується освітніми інноваціями, спрямованими на збереження досягнень минулого і, водночас, на модернізацію системи освіти відповідно до вимог часу, новітніх надбань науки, культури і соціальної практики. Характерною особливістю цього періоду розвитку педагогічної освіти є пошук нових змісту, форм, методів і засобів навчання; розгортання широкої експериментальної роботи, спрямованої на впровадження освітніх інновацій на засадах сучасної філософії освіти.

Актуальність роботи полягає в тому, щоб через різноманітні інноваційні технології, кооперативне навчання зокрема, забезпечити достатній рівень сформованості професійної, комунікативної та соціокультурної компетенції учнів.




                                                     Зміст
I . Вступ
II. Теоретична частина
1.Мета і завдання
2. Зміст педагогічної технології
3. Вимоги до особистості і діяльності педагога
III. Методична частина
ІV. Практична частина
V. Висновки
VI. Список використаної літератури
V I.Додатки


                                              Вступ
Становлення України як незалежної держави та входження її у світовий простір орієнтує на побудову громадянського суспільства. За таких умов посилюється актуальність наукового дослідження проблеми активізації людського чинника, цілеспрямованого формування соціально активної особистості, адекватної новим вимогам. На перший план вийшли питання гармонійного входження людини в суспільство, відповідність новим соціальним нормам, прийняття й передачі з покоління в покоління системи національних, культурних та релігійних цінностей. 

Орієнтація шкільної освіти на ефективну соціалізацію учнів, становлення їх індивідуальності потребує внесення корективів у структуру її змісту, організаційних форм, методів та засобів Зокрема мова йдеться про нові освітні стандарти, нові педагогічні технології, які кардинально змінюють зміст освіти. Адже інтеграція у світовий та європейський освітній простір вимагає від України трансформаційних зрушень не тільки у технологічному аспекті, а й у вихованні соціально компетентної особистості.
Нині педагоги нашої області розпочали роботу над науково-методичним проектом «Освітні стратегії соціалізації особистості громадянського суспільства » , ключовим моментом якого є активізація механізмів соціалізації та адаптації, формування позитивного образу-Я, залучення до системи діяльності, що стимулює розвиток громадянської активності та зростання рівня життєвої компетентності учнів.
Я навчаю дітей англійської мови в школі 22 роки. На протязі моєї роботи актуальними були і залишаються інтерактивні методи навчання , диференційований підхід та особистісно – орієнтовний підхід до навчання , з`являються нові технології які , на мою думку, і сприяють розвитку соціальних компетенцій учнів. Технологія кооперативного навчання - це саме та освітня технологія,яка ,на мою думку, є ефективним засобом для формування цілісного світогляду, соціальної компетентності та громадської активності.  



                                            Теоретична частина           
                                              2.1 Мета і завдання        
Ідея кооперативного навчання виникла за кордоном. Підґрунтям для розробки технології кооперативного навчання стали концепції Дж. Дьюї,Ж.-Ж. Піаже, Л. Виготського та інших дослідників, що є представниками конструктивістської педагогіки. За останні десятиріччя значний внесок у розвиток технологій кооперативного навчання зробили такі вчені, якО. Пометун, Л. Пироженко, Є. Полат, О.Комар, О.Ярошенко та інші. У вітчизняній літературі кооперативне навчання пов’язують з такими поняттями як педагогіка співробітництва, колективний спосіб навчання.Важливість і необхідність взаємного навчання з використанням ідей кооперації науково обґрунтував Я.А.Коменський, який відзначав, що навчаючи інших, учень поглиблює та закріплює свої знання. Він рекомендував вчителям використовувати своїх учнів як помічників в організації навчального процесу. Ідею кооперативного навчання продовжили розвивати Песталоцці , Белл, Ланкастер. Однак установлено, що, незважаючи на значний внесок зарубіжних і вітчизняних учених у вивчення проблем кооперативного навчання, ця проблема вимагає подальшого дослідження    
 Які цілі проголошує педагогіка співпраці? Чи були вони новими на той час, чи є актуальними тепер? Педагогіка співробітництва пройшла широку дослідну апробацію. Тисячі педагогів перевіряли доцільність упровадження її схем у різноманітних умовах початкової, загальної середньої, вищої школи.Педагогіка співробітництва передбачає оптимальне поєднання орієнтованого та особистісно зорієнтованого навчання. Як відомо, найголовнішою умовою навчально-виховного процесу є його особистісна зорієнтованість, спрямована на те, щоб кожний вихованець став повноцінним, самодостатнім, творчим суб'єктом діяльності, пізнання, спілкування, вільною та самодіяльною особистістю. Саме в цьому полягає гуманістична спрямованість навчально-виховного процесу, центром і метою якого є особистість вихованця. У процесі навчання розвиваються або нівелюються самооцінка, самоповага, толерантність, самостійність, відповідальність, прийняття точки зору інших, уміння дискутувати чи відстоювати свої переконання. Тому те, як ми навчаємо, має не менше значення, ніж те, чого ми навчаємо.На сьогодні кооперативне навчання широко визнається у сфері освіти. Воно стало популярним завдяки багатьом причинам: кооперативне навчання допомагає вчителям працювати у класі з великою кількістю учнів, удосконалює академічні досягнення та соціальний розвиток. Навчання вимагає розумового, емоційного, духовного та фізичного залучення тих, хто навчається Чому кооперативне навчання було вирішено допустити у школи країн, де традиційно головними є індивідуальні схеми підготовки? Бо педагогічний досвід і спеціальні дослідження переконливо довели, що групова робота учнів має низку переваг. Виявилося, що, працюючи у групі, учні швидше та легше досягають запроектованих рівнів навченості, вихованості, розвитку. Необхідно лише, щоб робота була належним чином спрямована та організована, а групи - відповідали певним вимогам. Основа диференціації - спільна мета, тобто її однакове бачення й розуміння учасниками групи

                                2.2. Зміст педагогічної технології
Кооперативне навчання - це технологія навчання в невеликих групах, коли створюється можливість обговорення кожної проблеми, доведення, аргументування власного погляду. Це сприяє не лише глибшому розумінню навчального матеріалу, а й розвитку мислення та мовлення. Члени великої групи або класу розподіляються на декілька малих груп і діють за інструкцією, яка спеціально була розроблена для них викладачем. Кожен з учнів працює над своїм завданням, своєю частиною матеріалу до повного розуміння питання, яке вивчається, та завершення роботи над ним. Потім учні обмінюються знахідками таким чином, що робота кожного є дуже важливою та суттєвою для роботи інших, оскільки без неї завдання не буде виконане (частина важливої інформації буде втрачена, інші учні групи її не отримають). Методика «кооперативне навчання» іноді перекладається як «навчальна співпраця».Основою для виділення підгруп є однакове бачення й розуміння мети. Ураховуються також рівень підготовленості, здатність до взаємодії, особисті симпатії та спільність інтересів. Головну увагу треба зосередити на співпраці, а не на змаганні, бо це буде сприяти отриманню кращих результатів усіма учнями
.Кооперативно організоване навчання відрізняється певними особливостями:· підгрупи виділяються на тривалу перспективу, а тому до їх створення вчитель підходить дуже виважено;· розробляються свої стратегії, здійснюється планування для кожної з виділених підгруп;· у процесі навчання члени груп діляться своїми знаннями, уміннями;· кожен працює на повну силу, сумлінно, самостійно;· за результат групи відповідальність несе кожен учасник;· робота кожного члена групи оцінюється під кутом зору досягнення намічених цілей.· Спільні зусилля сприяють досягненню всіма членами групи взаємної користі, і, зрештою, виграють усі («Твій успіх іде на користь мені, а мій -- на користь тобі»). Учні усвідомлюють, що всі члени групи приречені на спільну долю («Або ми потонемо, або випливемо, але разом»).Усі члени групи пишаються успіхами один одного і разом святкують перемогу.. При цьому учні повинні розуміти, що це сумісна діяльність, але кожен з них має в цій діяльності «своє обличчя», зберігає свою індивідуальність

                       2.3 Вимоги до особистості і діяльності педагога
 Функції вчителя в кооперативному навчанні набувають деяких нових ознак. Його головне завдання - вселити віру в учнів у можливість успішного досягнення мети та спонукати учнів до самостійного пошуку. Далі він виступає як фасилітатор - помічник, рівноправний учасник групи. Навантаження на педагога зростає. Адже він додатково має займатися формуванням в учнів здатності: ·        координувати свою діяльність із діяльністю партнерів; ·        ставати на позицію інших і змінювати свою позицію; ·        надавати своїм партнерам допомогу та користуватися їхньою допомогою; ·        рефлексувати свої дії та дії інших членів групи; ·        з повагою ставитися до кожної думки; ·        вибудовувати міжособистісні взаємини з партнерами; ·        надавати найвищого пріоритету досягненню колективної мети; ·        не допускати переростання суперечностей у зіткнення позицій та інтересів; ·        попереджувати виникнення конфліктів. Одна з нових і найбільш відповідальних функцій учителя - здійснення спільного з учнями аналізу процесу навчання. Роль учителя у кооперативному навчанні також полягає у плануванні та здійсненні кооперативних уроків, а це: 1. Прийняття організаційних рішень перед початком уроку: визначення академічних та соціальних цілей; визначення належного розміру групи; включення учнів до тієї чи іншої групи (різностатеві, за рівнем і стилем навчання, культури тощо, тривалість знаходження у групі); вибір кімнати; підготовка матеріалів. 2. Розробка уроку: установлення позитивної взаємозалежності; пояснення академічного завдання (група повинна знати, як її будуть оцінювати, які соціальні навички потрібні і т. д.); пояснення критеріїв успіху; особистісний підхід, установлення особистої відповідальності; визначення бажаної соціальної поведінки. 3. Моніторинг та втручання під час роботи у групах: моніторинг учнівської поведінки; втручання під час виконання завдань (цільова допомога, навчання співробітництву). 4. Оцінювання результату та процесу групової роботи: оцінка академічних цілей; оцінка соціальних цілей. Як оцінити роботу групи? По-перше, під час роботи групи викладач відслідковує групову динаміку та індивідуальну активність учнів, тому в кінці роботи він уже може зробити певний висновок про навчальний процес. По-друге, звичайним способом перевірки знань учнів за технологією Jigsaw є вибіркове опитування 
                                         III.    Методична частина      
  Кооперативне навчання – це вид активного навчання, що передбачає кооперативну взаємодію учнів  у малих групах для досягнення спільної навчальної мети. Така модель легко й ефективно поєднується з традиційними формами та методами навчання і може застосовуватися на різних етапах навчання. Сьогодні існує велика кількість різноманітних моделей та методів кооперативного навчання, серед яких найбільш відомими є навчання в команді (Student Team Learning), метод Е. Аронсона "Мозаїка" (Jigsaw) та його модифікація (Jigsaw 2), розроблена Р. Славіним, навчання разом (Learning Together), кооперативні структури Кагана (Kagan Structures), групове дослідження (Group Investigation), метод різнобічних здібностей Е. Коен (Complex Instruction) та інші.
 Так, структура "Нумерація" (Numbered Heads Together) включає наступні кроки: студенти об’єднуються в команди з чотирьох осіб, де кожний учасник має свій порядковий номер 1, 2, 3, 4; викладач ставить запитання, відповідь на яке студенти мають знайти спільно; під час обговорення студенти повинні переконатися, що всі члени команди знають відповідь; вчитель називає порядковий номер; учні  з таким порядковим номером піднімають руки і викладач обирає одного з них для відповіді. .
 "Круглий стіл" (RoundTable) передбачає, що учасники команди по-черзі записують відповіді на поставлене запитання на аркуші паперу, який передають по колу від одного учня  до іншого.
Cтруктура "Думай – працюй у парі – ділись думками" (Think – Pair – Share) включає три етапи виконання завдання: 1) учні працюють індивідуально, обдумуючи відповідь на поставлене запитання; 2) обговорюють відповідь у парі; 3) діляться своїми думками з іншими парами або всією групою. Для виконання завдання з використанням структури "Командне визначення" (Team Statement) учні об’єднуються в команди, щоб спільно сформулювати визначення того чи іншого поняття. Кожний член команди дає своє визначення поняття, потім індивідуальні ідеї об’єднуються для вироблення спільного визначення, що найширше розкриває зміст поняття.
  «Формулюй - Ділись - Слухай - Створюй» (Джонсон, Джонсон і Барлет, 1990) - подібна структура, в якій члени команди спочатку особисто формулюють відповіді, кожний проговорює свої відповіді вголос (ділиться) та слухає формулювання інших. Потім разом створюють нову відповідь або перспективу за допомогою обговорення та розробки (уточнення). Ця структура також має широке застосування й заохочує учнів краще думати.  «Кажи та переключайся» - кооперативна структура, в якій партнери послідовно дають відповіді на запитання або тему дискусії за сигналом (інтервали зміни ролей часом непередбачені). Після того як тема дискусії визначена, перший партнер починає давати відповіді на запитання або висловлювати власну точку зору з даної теми. Інший партнер у цей час уважно слухає. За сигналом ролі змінюються. Тоді другий партнер відповідає, а перший уважно слухає. Коли відбувається зміна, обов'язковим завданням для другого партнера є продовжити (або закінчити) спрямування думки першого партнера перед тим, як представити нові ідеї. Може відбутися декілька змін протягом періоду часу, визначеного для дискусії.
 «Навчання разом» (Джонсон і Джонсон, 1991) полягає в тому, що члени команди в маленьких різнорідних групах працюють разом для виконання спільних навчальних завдань. Члени команди працюють над виконанням загального академічного завдання, яке часто включає в себе кінцевий продукт роботи кожної окремої групи (блок відповідей, ілюстрація, доповідь тощо). Соціальні навички, які необхідні для успішної роботи групи, напряму, подаються, відпрацьовуються, підсилюються, закріплюються. Кожен член групи, після того як група досягає певного успіху, відчуває гордість за виконану роботу, за участь у роботі групи і поділяє зі всіма спільну нагороду. Навчання разом базується на присутності п'яти основних елементів кооперативного навчання (позитивна взаємозалежність, особиста відповідальність, близька взаємодія (обличчя до обличчя), соціальні навички та групова діяльність 
 «Команда - ігри - турніри» (Славін, 1986) - кооперативна структура, у процесі якої члени команди разом засвоюють навички навчальної діяльності - учаться вчитися, а потім індивідуально застосовують ці навички у змагальній грі. Специфічно, що різнорідні кооперативні команди (змішані групи, що включають учнів з різним рівнем знань, різними здібностями) формуються для того, щоб вивчити або порівняти знання учнів, які вони отримали раніше. Після цього учасники груп створюють однорідні змагальні команди (групи з різними здібностями) для того, щоби змагатися у грі, яка базується на навчанні. Як правило, гра полягає в тому, що учні обмінюються запитаннями та відповідями. Кожний учасник команди набирає очки за кожне запитання, на яке він дав правильну відповідь. Після змагання учні повертаються до їхніх кооперативних команд, маючи власні індивідуальні рахунки. «Складана картинка» (Аронсон, 1980; Джонсон, Джонсон, 1990; Каган, 1990) - характеризується тим, що кожен член кооперативної групи стає експертом певного аспекту однієї теми навчання. Наприклад, якщо кооперативна група вивчає тему «Англійська  культура», один член команди може стати експертом «традиційних цінностей», інший - експертом «державних структур», а третій - експертом проблем сьогодення. Після виконання індивідуальної експертизи підтеми, яку слід оцінити, члени групи починають навчати один одного. Після викладення та перевірки, яка відбувається після повернення до кооперативних груп, оцінюється індивідуальна майстерність експерта, тому що після цього члену групи можуть поставити будь-які запитання з теми.
 Робота в кооперативних групах за методом Jigsaw (Зигзаг) є однією з найпопулярніших на сьогодні. Ця методика вперше була використана у 1971 році в м. Остін, Техас. Працювати за методом jigsaw дуже легко 1. Розподіліть учнів на 5-6 jigsaw груп. Групи повинні відрізнятися за статтю, етнічною приналежністю, расою та здібностями. 2. Назначте одного учня бути лідером у цій групі. 3. Розділіть свій урок на 5-6 частин. 4. Розподіліть ці частини між учнями. Переконайтеся, що учні мають доступ лише до однієї частини. 5. Дайте учням час детально прочитати свою частину щонайменше двічі. Учні не повинні все запам'ятовувати. 6. Із тимчасових «експертних груп» виділіть по одному учню та попросіть їх об'єднатися. Дайте учням з цих «експертних груп» час, щоб обговорити зміст їхніх частин і підготувати презентації, які вони будуть робити в себе у групі. 7. Поверніть учнів в їхні jigsaw групи. 8. Попросіть кожного з учнів презентувати свою частину. Заохотьте інших членів групи ставити запитання. 9. Спостерігайте за роботою груп. Якщо в якійсь із груп виникли проблеми (наприклад, один із членів групи заважає або вважає себе домінуючим), втрутьтесь. Але найкраще, щоб це зробив лідер групи. Ви пошепки можете пояснити лідеру, як втрутитися, поки він не справиться із задачею. 10. У кінці уроку підготуйте короткий тест за матеріалом уроку, щоб учні зрозуміли, що це була не тільки розвага або гра, але дійсно навчання. 
Два — чотири — всі разом Ще один варіант кооперативного навчання, що є похідний від парної роботи, ефективний для розвитку навичок спілкування в групі, вмінь переконувати та вести дискусію.  1. Поставте учням запитання для обговорення, дискусії або аналізу гіпотетичної ситуації. Після пояснення питання або фактів, наведених ситуації, дайте їм 1-2 хвилини для продумування можливих відповідей або рішень індивідуально. 2. Об'єднайте учнів у пари попросіть обговорити свої іде один з одним. Визначте час в висловлення кожного в парі спільне обговорення. Попередьте, що пари обов'язково мають дійти згоди (консенсусу щодо відповіді або рішення. 3. Об'єднайте пари в четвірки і попросіть обговорити попередньо досягнені рішення щодо поставленої проблеми. Як і в парах, прийняття спільного рішення обов'язкове.
                                                                 Практична частина  
Я працюю в масовій школі , в класах де діти з різними навчальними здібностями .Кожного року перед вчителями стає проблема навчання дітей в таких класах. Всі вчителі зіткнулися з проблемою коли сильніші учні зроблять завдання , а потім нудьгують , а інші - лише почали його писати. Слабшим учням важче сприймати мову на слух , виконувати граматичні завдання . І чим більший клас , складнішою є ця проблема. Тому , щоб подолати цю проблему ,вчитель повинен творчо підійти до процесу навчання. Звичайно,вчити здібних дітей легко,а навчання слабких потребує значної самовіддачі вчителя,ретельної підготовки до уроків. У кожної дитини є приховані здібності. І роль вчителя як раз і полягає в тому ,щоб примусити дитину повірити у свої сили. Треба відбирати та впроваджувати такі методи та технології навчання , які б надали кожному учню можливість спілкування іноземною мовою не менше 15хв, враховуючи його здібності , інтереси , нахили. Працюючи над цією проблемою я б хотіла поділитися деякими ідеями: Для таких класів найбільш цікавим є досвід навчання у співпраці . Дуже важливо створити атмосферу співробітництва в класі. Така технологія зможе забезпечити необхідні умови для активізації пізнавальної та мовленнєвої діяльності кожного учня . Ця технологія надає кожному учню можливість обміркувати новий мовний матеріал, отримати достатню мовну практику для формування необхідних навичок та вмінь . Навчання у співпраці пов’язане з широким колом різних методів , які об’єднує ідея : діти одного віку працюють разом , щоб допомогти один одному в навчанні. Спільне навчання спонукає учнів піклуватися один про одного , відчувати підтримку однолітків. Інша користь – це те , що в учні в процесі обговорення матеріалу , викладеного вчителем , повинні висловлювати своє власне розуміння на певний момент . Це допомагає їм , оскільки люди навчаються , навчаючи інших. Навчання у співпраці сприяє також заповненню прогалин у засвоєнні знань . Пояснення матеріалу один одному дає змогу дітям зрозуміти речі , які вони « можливо , не ясно усвідомлюють після пояснення вчителя». За цієї методики учні працюють у групах . Четверо учнів є ідеальною кількістю. Такий склад групи має змогу використовувати роботу в парах та вправи для цілої команди . Групи визначає вчитель . Підбираються два учні із середнім рівнем та один з низьким. Єдиний шлях для групи в досягненні мети – навчання кожного . Неможливо , щоб вся робота виконувалась одним учнем. Успіх групи має залежати від індивідуального навчання кожного учня . Варто широко впроваджувати навчання у співпраці , послідовно упродовж певного часу , аніж робити це час від часу. Доцільно , щоб група залишалася сталою постійно . Для дітей дуже важливо , що існує група , якою вони можуть ототожнювати себе .Наведу приклади простих структур, які я використовую в процесі навчання
:1.Ротаційні (змінювані) трійки коопе­ративного навчання, сприяють ґрунтовному аналізу й обговоренню но­вого матеріалу з метою осмислення, засвоєння, закріплення його.Як я організовую роботу.Розробляю різноманітні питання, аби допомогти учням почати обговорення нового або роз'ясненого матеріалу. Використовую переважно питання, що потребують неоднозначної відповіді.Об'єдную учнів у трійки. Розміщую трійки так, щоб кожна з них бачила трійку праворуч і трійку ліворуч. Разом усі трійки мають утворити коло. Ставлю кожній трійці відкрите питання (однакове для всіх). Кожен у трійці має відповісти на це питання по черзі. Після короткого обговорення пропоную учасникам розрахуватися від 0 до 2. Учні з номером 1 переходять до наступної трійки за годинниковою стрілкою, а учні з номером 2 переходять через дві трійки проти годинникової стрілки. Учні з номером 0 залишаються на місці й є постійними членами трійки. Результатом буде зовсім нова трійка.Розглянемо роботу в трійках на прикладі заняття «Travelling».Під час актуалізації опорних знань об’єдную дітей в трійки. Кожна трійка отримує такі запитання:-What is the fastest way of travelling?-What are the most comfortable means of transport?-What is the most dangerous way of travelling? Why?-Name professions connected with transport-How can you get from Dnipropetrovsk to London spending a little money?Після заміни учнів в трійках відбувається обговорення питання вже з новими дітьми. Потім трійки обирають того, хто підведе підсумки перед всією групою
.2. «Діалог». Сутність його полягає у спільному пошукові групами узгодже­ного рішення. Це відбивається у підсумковому тексті, переліку ознак, схемі то­що. Діалог виключає протистояння, критику позиції тієї чи тієї групи. Всю увагу слід зосередити на сильних моментах у позиції інших.Як я організовую роботу.Дітей об'єдную у 5 — 6 робочих груп і групу експертів із сильних учнів. Робочі групи отримують 5 — 10 хвилин для виконання завдання. Група екс­пертів складає свій варіант виконання завдання, стежить за роботою груп і контролює час. По завершенні роботи представники від кожної робочої групи на дошці або на аркушах паперу роблять підсумковий запис. Потім, по черзі, надається слово одному доповідачеві від кожної групи. Експерти фіксують спільні погляди, а на завершення пропонують узагальнену відповідь на зав­дання. Групи обговорюють і доповнюють її. До зошитів занотовують остаточ­ний варіантМетод діалогу я використовую досить часто. Наприклад, об’єдную дітей в 6 груп ( 5- робочих і 1 –експерти) і пропоную їм скласти поради молодшим школярам про перегляд телепередач ( урок з теми «Як не стати залежним від телебачення »10 клас ), або написати рецепт приготування борщу для книги «100 рецептів українських страв».Цей метод належить до регулятивних інтерактивних форм навчання і виховання. Він сприяє покращенню діалогічної взаємодії учасників діяльності.
3.«Коло ідей» (Раунд робін, кругова система)Метою «Кола ідей» є розв'язання гострих суперечливих питань, складання переліку ідей і залучення всіх учнів до обговорення поставленого питання. Технологію застосовують, коли всі групи мають виконувати одне й те саме завдання, що складається з кількох питань (позицій), які групи представляють по черзі. Порядок про­ведення:Як я організовую роботу.Висуваю дискусійне питання й пропоную обговорити його в малих групах. Коли вичерпано час на обговорення, кожна група представляє лише один аспект обговорюваної проблеми. Групи висловлюються по черзі, доки буде вичерпано всі відповіді. Під час обговорення теми на дошці складаю перелік висловлюваних ідей. Коли всі ідеї щодо розв'язання проблеми висловлено, можна розглянути проблему загалом і підбити підсумки роботи.Цей метод я використовую для обговорення пропозицій щодо участі у конкурсах. Так при вивчені теми «Environmental protection” перед учнями 9 і10 класу , що об’єднані в групи, ставлю дискусійне питання: «У квітні місяці наш клас буде приймати участь у виставці - конкурсі «SOS -вернісаж».Представлені роботи повинні бути виготовлені з відходів. Які ,на вашу думку, це можуть бути роботи? Що ви можете запропонувати? З якого матеріалу і як саме виготовити ці експонати?» Я записую на аркуші паперу всі пропозиції. Потім колективно їх обговорюємо.
4.Навчаючи — вчуся («Кожен навчає кожного», «Броунівський рух») Метод «Навчаючи — вчуся» використовують при вивченні блоку інформації або узагальненні й повторенні вивченого .Належить до інформаційних форм роботи. Він дає учням змогу взяти участь у передачі своїх знань одногрупникам. Застосування цього методу надає загаль­ну картину понять і фактів, що їх необхідно вивчити на занятті, а також вик­ликає певні питання й підвищує інтерес до навчання. Як я  організовую роботу.  Готую картки із фактами, що стосуються теми уроку, по одній на кож­ного учня. Роздаю по одній картці кожному. Упродовж кількох хвилин учні читають інформацію на картці. Перевіряю, чи розуміють вони прочитане. Пропоную їм почати ходити по класу і знайомити зі своєю інформацією однокласників. Учень може одночасно говорити тільки з кимось одним.             Завдання полягає у тому, щоб поділитися своїм фактом і самому отримати інформацію від іншого учня. За відведений час треба забезпечити спілкування кожного учня з мак­симальною кількістю інших для отримання якомога повнішої інформації. Коли учні завершать цю вправу, пропоную їм розповісти, відтворити от­риману інформацію, проаналізувати й узагальнити набуті  знання. Відповіді можна записувати на дошці. Під час роботи над темою «The United Kingdom» я пропоную дітям ознайомитися з країнами Великобританії , використовуючи картки (Додаток №2). Часто практикую виконання контрольної роботи групою для тренування . Тренування  має проводитися за день до контрольної роботи . Група виконує роботу самостійно і слабкі учні можуть отримувати допомогу. Учні повинні переконатися , що всі одногрупники зможуть виконати завдання. Контрольна робота може розглядатися як зразок матеріалу , який має бути засвоєним  , як щось таке , що спонукатиме учнів до поглиблення знань. Часто застосовую цю методику в процесі навчання читання. Самостійність і творчий характер роботи з текстом полягає в тому , що члени групи навчаються в результаті активної переробки змістової  інформації , самостійно виводять нові, не виражені в тексті знання
 Завдання,які я пропоную групам у процесі навчання читанню
  Перша група : складіть план прочитаного ; знайдіть відповіді до запитань ;  передайте головну ідею прочитаного своїми словами;розташуйте подані твердження у логічній послідовності відповідно до змісту тексту; намалюй  головного героя тексту 
 Друга  група:  розташуйте подані пункти плану згідно зі змістом  прочитаного ; поділіть текст на уривки так , щоб вони були відповідями на запитання ; знайдіть твердження , які відповідають змісту прочитаного ;знайдіть у тексті ключові речення , що передають основну думку тексту ; намалюй фрагмент із тексту .   
Третя група :складіть тези до прочитаного;виберіть правильний варіант завершення речень ; поділіть прочитаний текст на частини ,дайте заголовки кожній частині  пофантазуйте  і намалюйте продовження історії .
Ще однією цікавою формою  роботи є проектна робота . Такий  вид роботи захоплює учнів тому, що він дає змогу реалізувати свої знання , захоплення , мрії незалежно від їхніх реальних можливостей. Цю роботу вони можуть виконувати  і в групах , що забезпечує роботу як сильних ,так і слабких учнів . діти виготовляють рекламні плакати,туристичні брошури ,ресторанні меню, захищають проекти свого власного бізнесу , проводять дослідження літературних творів , створюють тестові завдання , розв’язують практичні уявні задачі , наприклад «Якби я мав тисячу доларів», «Якби я виграв туристичну поїздку за кордон» тощо. Я вважаю,що проектна робота допомагає всім учням працювати разом і ділитися своїми вміннями та досвідом. Це унікальна можливість для учнів з низьким рівнем навчальних  досягнень з англійської мови використовувати нелінгвістичні вміння,тому що дехто з них може бути здібним у малюванні,музиці. Через проектну роботу існує можливість для різних дітей зробити свій внесок відповідно до своїх здібностей та інтересів. Варто зазначити,що будь-який проект вимагає творчого підходу, самостійної роботи учнів з джерелами інформації,використання засобів зовнішнього самоконтролю. Вивчивши сферу обдарованності  кожної дитини,підбираю творчі завдання  для дітей різними сферами обдарованості-музичною,літературно-поетичною,комунікативною,художньою.
           Такі проектні роботи я пропоную групам
8клас «Музика»
«Створіть афішу ,яка представляє  вашого улюбленого співака»
«Представники класичної музики,їх вклад в розвиток світової культури»
«Українські народні інструменти»
«Кого ти вважаєш королем музики?»

9 клас «Засоби масової інформації»
«Підготуйте власну програму передач на сьогодні, яка б задовольняла твої смаки»
«Напиши лист-подяку в улюблений  телеканал»
«Створи власну телепередачу»
5клас»Україна»
«Виготовити брошуру про визначні місця твого селища»
«Зроби буклет про визначних людей твого селища»
«Ти прикрашаєш своє житло вишитими рушниками.Намалюй рушник,поясни вибір кольорів»
«Придумайте прапор і герб свого селища»
7клас «Їжа»
«Сімейний рецепт здорового харчування»
«Порівняти два продукти харчування»
«Зібрати інформацію та зробити нарис про шкідливу їжу»
   7клас»Здоровий спосіб життя»   
«Традиційна і нетрадиційна медицина»
«Шкідливі звички і їх вплив на здоровя»
Рольові групові(парні) ігри,які я використовую на уроці: повторювально-узагальнюючого уроку.
,,Health and medicine,,
Pretend you are a doctor and patient. The patient should complain for health and the doctor should examine him, say the diagnosis & prescribe the treatment. Work in pairs. Make up dialogue & act it.
Make up your dialogue. You come to a chemists  to get some medicine made up for you.
You come to see your sick friend. Ask him about his illness.
,,Food,,
Три групи по 5 учнів. У кожній групі є капітан,який виконує роль представника,що займається соціологічним опитуванням з теми «Їжа».Представники міняються командами і ведуть соцопитування.
Do you eat at regular hours?
How many sweets do you eat per week?
How often do you drink fizzy drinks like Cola,Fanta?
How often do you eat fresh fruit?
Do you eat fatty, spicy & salty food?
Потім вони повертаються до своїх груп,обробляють дані  соцопитування і формулюють висновок,який представляє капітан.
You are the waitress in a busy restaurant and one of your customer keeps changing his |her order/
  You have just finished your meal and when the waiter brings the bill, you realize you do not have enough money with your to pay for it.
 Your roommate takes you a Japanese restaurant  for your birthday. Explain to him that you hate Japanese food.
You are on an airplane and the flight attendant brings you a meal. It has meat in it and you are a vegetarian. Explain why you can not eat it.
,,Appearance,,
  Game ,,Lost child,,
You are a mother. In the supermarket of London you have lost your son who is four years old. Turn to the policeman for help
You are a policeman. Ask the mother who has lost her child about the appearance of lost child.
Game ,,Detective,,
You are a detective. Ask the witness questions about the appearance of the man  you are looking for.
You are a witness. Answer the detectives questions.

,,Mass Media,,
  Talk show ,,I think so,,. Two students –the hosts of the show and the guest of the programme -the editor =in- chief of the English newspaper- come to the front of   the classroom, take the ,,hot seat,, and speak for 3 minutes about British mass media. One  student initiates the interview with the question; the second responds. The other students are the audience in the studio, they ask questions to get more information.
,,Invent and inventions,,
 The class is divided  into groups. Each group gets the task. The groups work on the task for a few minutes, collecting as many ideas as possible without commenting on them or evaluating them. All the ideas are written down by the secretary. Then each group reads their  list of ideas. The ideas are written on the board. The group chooses 5 original or practical ideas.
Possible tasks are
 1.How many possible uses can you find a paper clip(plastic  bag|)
  2. How many ways can you find of using a matchbox?
 3. How many ways can you find of having a cheap holiday?
 4. You have to make an important phone call but you have no  сhangе. How many ways can you find of getting the  money  for  call?
          
,,Environmental protection,,
 Organization,,Greenpeace,,announced the tournament for the best T-shirt telling people about ecological problems..Let us design such T-shirt .each team write its slogan on the T-shirt.
Show the photo of some territory in mess.Group  must give recommendation ,,What  I would do for this territory,, .
                           
                                       Висновки         
Практичний досвід переконує, що одним з пріоритетних елементів "Навчання разом" є оволодіння соціальними навичками. Міжособистісна взаємодія в групі породжує конфлікт думок, ідей, підходів, а вміле вирішення таких суперечок забезпечує навчальну мотивацію, глибше розуміння та краще запам’ятовування матеріалу, крім того учні  отримують досвід конструктивного розв’язання конфліктів на основі діалогової комунікації, вчаться аргументувати свою точку зору, переконувати партнерів по взаємодії. Отже, розвиток соціальних навичок міжособистісної взаємодії в групі є необхідним компонентом кооперативного навчання .  Практика показала,що ефективність технологій кооперативного навчання полягає ще й у тому, що учасники взаємодії плекають у собі доброзичливість, відсутність агресії; вільний прояв почуттів, який значно підвищує здатність до творчості; емпатію – вміння відчувати психологічний стан іншої людини, співчуття; способи ненасильницького спілкування – повагу до свободи вибору, зняття чи обмеження заборон, акцент на позитивному, заохочення співрозмовника, терпимість до помилок опонента під час вивчення нового матеріалу, довіру, авансування похвали; вміння розуміти, приймати і визнавати думку інших, установку децентрації – здатність стати на позицію іншого, навіть не погоджуючись з ним по суті проблеми; вміння сприймати ситуації (відповіді, пропозиції) не як гарні чи погані, а як такі, що вимагають роздумів, тобто сприймати їх як проблемні ситуації.. ·        Застосування технологій кооперативного навчання сприяє розвитку комунікативних компетентностей, навичок спілкування; розвитку критичного мислення, здатності аналізувати, зіставляти ситуації, приймати рішення; створює умови для самонавчання, самореалізації учнів. А головне − через груповий вплив на особистість, міжособистісне спілкування здійснюється соціалізація учнів.
                                                                    
                                   Список використаної літератури
 1.Шевчук Н. Використання проектної роботи на уроках англійської мови / Н. Шевчук // Іноземні мови в навчальних закладах. – 2009. – № 1. – С. 57–62   2.Матюха Г.В.,Салло Ю.В. Організація групової роботи на уроках англійської мови //Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах.- 2013 р., вип. 33 (86)-с.271-274  3. Вознюк Л.В. Методичні рекомендації до реалізації Програми обласного науково-методичного проекту«Освітністратегіїсоціалізаціїособистостігромадянськогосуспільства»  4.  Методика навчання іноземних мов у загальноосвітніх навчальних закладах підручник / Л.С. Панова, І.Ф. Андрійко, С.В. Тезікова та ін. – К. : ВЦ “Академія”, 2010. –328 с.   Интернет-ресурси www.co-operating.org www.osvita.ua                                                
                                              Додаток 1 

Фрагмент  уроку «Steps to success» ·       
 Objectives: ·      
  -to facilitate students free speaking by eliciting personal experience and knowledge ·       
 -to encourage students critical thinking on life issues ·      
  -to provide an opportunity for personal expression ·       
 -to teach students overcome life challenges 
 Warming up ,,Hot potatoes,, Students stand in a circle.A ball is thrown around the circle as quickly as possible(imagine it is a hot potato so you do not want to hold it for a long time).Student may speak only when they have the ball in their hands.The topic is ,,What is success?,,  
Group work T: Let us  look  upon  what successful people say of success.(Student are split into 3 groups.They get scrambled quotations and their task is : to unscrambled them , read them, and choose the one they like and comment on them; name the authors of some quotations 
1)Fail|men|not|are|tosucceed|born 
2)Failure|success|you|way|pass|your|on|to|always 3)Others|some|while|people|dream|wakeup|hard|of|at|it|success
|work|hard 4)With|succeed|goals|they|know|people|because|are|going|where they
 Keys: 1.Men are born to succeed,not fail.(H.D.Thoreau) 2.You always pass failure on your way to success(Mickey Pooney) 3.Some people dream of success while others wake up and work hard. 4.People with goals succeed because they know where they are going(E.Nightingale)  
  Creative   work   group 
The first group get task to build a success- ladder 
The second-to write a recipe for success using vocabulary notes(wealth of,tons of,hosts of,miles of,handfuls of,piles of) 
The third group has to define the word, success,,    
  Role play.Talk show,,What it means to be successful?,, (Two journalists,a successful businessman,an actor,a politician,a millionaire,a sportsman,common people in the studio)  
 Questions  for  discussion: ·       
 What are the criteria for success? ·       
 Who can be considered successful? ·        
Can all people gain success in life? ·      
  How should one act to achieve success? ·       
 Does success depend on a person? ·       
 Is it difficult to gain success? 
 If you are not lucky ,don’t even try?
Home assignment
 Write about story of any successful person and show the way how he or she moved towards his or her success.                                                                                      Додаток 2 
The UK Information Guide (where to go and what to see) England. Capital: London People: the English Language: English You should start your tour with London, the capital of Great Britain. You can see Trafalgar Square, Westminster Abbey, Big Ben and many other places of interest here. But England is not only London. Oxford and Cambridge are famous for their old universities. Stratford-upon-Avon is the birthplace of Shakespeare. Stonehenge is situated in the south-west of England. It is a circle of big stones. Nobody knows why it was built. Scotland. Capital: Edinburgh People: the Scots Language: English, Scottish This is a land of high mountains and green valleys. The highest mountains are situated in the Highlands. The national dress of Scots is the kilt, which was originally worn by men. It is a skirt with a lot of folds. The Scottish musical instrument is the bagpipe. The festival, celebrated by the Scots on the 25th of January is called Burns’ Night. It is the birthday of Robert Burns. During the festival people play pipe music, wear kilts and recite Burn’s poems. Wales. Capital: Cardiff People: the Welsh Language: English, Welsh It is a country of lakes and mountains. The second highest mountain in Great Britain Snowdon is situated here. The Welsh are famous for their singing ability. Every year an international festival called Eisteddfod is held in Wales. People come from all over the world to recite poems, sing and dance. The Welsh are especially proud of their language. They like to speak Welsh, to sing songs in Welsh. St David is the Patron Saint of Wales. On St David’s Day people wear a leek or a daffodil. Northern Ireland. Capital: Belfast People: the Irish Language: English, Irish      This part of Great Britain is often called Ulster. The Irish musical instrument is the harp. The national flag of Ireland represents a red cross with a crown and a red hand on a white field. It’s Saint Patrick’s Cross. The patron saint of Northern Ireland is St Patrick. St Patrick’s Day is a national holiday here. It is a time for shamrocks, Irish flags, parades, parties, national songs and dances.                                                                                                             
                                      Додаток3
                                         Корисні поради: 
1.Уникайте слів «розподілятися», «розподіляти» (дітей на пари, трійки, групи тощо). Краще вживати слово «об'єднуйтеся»!
2 Все, що пропонують учні, має бути прийняте й обговорене. 
3 Рішення учнів треба сприймати серйозно, якщо ви бажаєте налагодити процес навчання, взаємодії й розвитку навичок критичного мислення. 
4. Ефективною буде робота в групі, яка не перевищує п'яти-шести учасників. Великі групи потребують інших технологій!
Show comments
Hide comments