Орієнтація шкільної освіти на ефективну соціалізацію учнів, становлення їх
індивідуальності потребує внесення корективів у структуру її змісту,
організаційних форм, методів та засобів Зокрема мова йдеться про нові освітні стандарти, нові педагогічні технології, які
кардинально змінюють зміст освіти..
Нині педагоги нашої області розпочали роботу над науково-методичним проектом «Освітні стратегії соціалізації особистості громадянського суспільства» ключовим моментом
якого є активізація механізмів соціалізації та адаптації, формування
позитивного образу-Я, залучення до системи
діяльності, що стимулює розвиток громадянської активності та зростання
рівня життєвої компетентності учнів. Тому я
вибрала у 2015 році саме проблему «Технологія
кооперативного навчання,як ефективний засіб здійснення соціалізації учнів у
процесі навчання англійської мови».
Я навчаю дітей англійської
мови в школі 22 роки. На протязі моєї роботи актуальними були і
залишаються інтерактивні методи навчання , з`являються нові технології які,на
мою думку, і сприяють розвитку
соціальних компетенцій учнів. Технологія кооперативного навчання -
це саме та освітня технологія,яка є ефективним засобом для формування цілісного світогляду, соціальної
компетентності та громадської активності.
Актуальність роботи полягає в тому, щоб через різноманітні інноваційні
технології, кооперативне навчання зокрема, забезпечити достатній рівень
сформованості професійної, комунікативної та соціокультурної компетенції учнів.
Теоретична база
Ідея кооперативного навчання виникла за кордоном. Важливість і необхідність
взаємного навчання з використанням ідей кооперації науково обґрунтував
Я.А.Коменський, який відзначав, що навчаючи інших, учень поглиблює та закріплює
свої знанняю Розробкою сучасних ідей кооперативного навчання займаються такі
дослідники як Роджер і Девід Джонсон (Roger і David Johnson).За останні десятиріччя значний внесок у розвиток технологій
кооперативного навчання зробили такі вчені,
як О. Пометун, Л. Пироженко, Є.
Полат, О.Комар, О.Ярошенко та інші..
Однак встановлено, що, незважаючи на значний внесок зарубіжних і
вітчизняних учених у вивчення проблем кооперативного навчання, ця проблема
вимагає подальшого дослідження.
Мета досвіду – поєднати кооперативні методи навчання з традиційними
для застосування на різних етапах навчання..
Об’єктом досвіду виступає процес формування компетентної особистості
Предмет досвіду - метод кооперативного
навчання.
Основними завданнями досвіду є:
Виявити можливості кооперативного
методу у формуванні соціальних компетенцій учнів під час викладання
англійської мови.
Обґрунтувати та експериментально
підтвердити ефективність використання кооперативного методу як складової
процесу формування компетентної особистості.
Гіпотеза досвіду
Якщо систематично використовувати на уроках кооперативний метод навчання, то можна очікувати якісного
формування комунікативної компетентності в учнів, що в свою чергу сприятиме:
продуктивному
засвоєнню навчального матеріалу та розвитку навичок його практичного
використання;
збагаченню соціального
та комунікативного досвіду школярів;
підвищенню
пізнавальної активності та мотивації навчання в учнів.
Практична реалізація досвіду
Приклади практичного використання
методів та прийомів кооперативного навчання систематизовані в навчально-методичний
посібник «Кооперативне навчання на уроках
англійської мови », який містить чітку аргументацію мети, технологію
використання кожного методу на різних етапах уроку. Результати досвіду обговорювалися на
засіданнях районного методичного об'єднання вчителів іноземної мови, творчої
групи
Щоб стимулювати пізнавальний інтерес учнів, дати учням радість
навчання я використовую такі
прийоми і методи кооперативного
навчання.
1.Ротаційні (змінювані) трійки
2. «Діалог». 3.«Коло ідей»
4.Навчаючи — вчуся 5."Нумерація" 6.«Команда - ігри - турніри» 7.Зигзаг 8.Два — чотири — всі разом 9.Рольова гра
10Метод проектів
Я переконана, що прийоми кооперативного навчання
являють собою новий формат організації навчального процесу та ефективні для
формування соціальних
компетенцій
Результативність
досвіду
Результативність
застосування прийомів кооперативного навчання складно оцінити, оскільки тут
головне - комунікативна складова. Тим не менш, застосовуючи на своїх уроках вже чотири роки технологію кооперативного навчання, можу
з упевненістю сказати, що змінилася діяльність учнів на уроці - вони навчилися домовлятися,
враховувати думки один одного У ході кооперативного навчання учні вчаться критично мислити,
вирішувати складні проблеми на основі аналізу ситуацій і відповідної інформації, приймати продумані
рішення, брати участь у дискусіях, спілкуватися з іншими
людьми,створюється ситуація успіху на уроці.Метод кооперативного навчання відкриває нові можливості для ефективної
взаємодії учителя й учнів: учитель стає наставником саморозвитку учня,
провідником в інформаційному просторі, а учень в свою чергу, перетворюючись на
суб’єкта пізнавальної життєдіяльності протягом уроку, набуває особистісних компетентностей.
Стійка динаміка якості знань учнів є підтвердженням ефективності
впровадження досвіду та обґрунтовує доцільність використання методу кооперативного навчання для формування компетентної особистості.
Навчальні заняття для мене та моїх
учнів — постійний пошук, спільна праця,
в основі якої довіра та спільне бажання досягнути бажаний результат.