1.Опрацювати вживання фразових дієслівMake,TAKE,GET ознайомитися з варіантами перекладу.
Фрази з дієсловом to take
1. Take after (somebody) – бути схожим на когось
2. Take apart – розбирати (щось), бити (когось)
3. Take back – забрати назад
4. Take down – розбирати, демонтувати
5. Take (somebody) in – дозволяти комусь залишитися вдома, бути обманутим
7. Take off – влітати (про літак), ставати успішним, швидко полишати якесь місце
8. Take on – наймати когось на роботу
9. Take out – витягати, йти на побачення
10. Take over – брати керування, управління
11. Take up – розпочати займатися чимось (спортом, хобі), займати місце (у просторі)
Фрази з дієсловом to make :
make away
втекти, вислизнути
вбити (когось, себе)
розтратити, зруйнувати
make off
втекти, вислизнути, тікати
вкрасти, красти, поцупити
make up
наносити макіяж, фарбуватися
придумувати, вигадувати щось
миритися, залагоджувати, відновлювати відносини
складати, бути частиною
готувати щось або когось
застеляти ліжко, прибиратися в кімнаті
поповнювати, відшкодовувати, надолужувати
виконувати розпорядження
make for
направлятися до чогось, когось
make out
впоратися з чимось, робити прогрес в чомусь
розібрати, побачити, зрозуміти, виявити, розібратися
складати (документ), виписувати, робити нотатки
вдавати, прикидатися, дати зрозуміти
порозумітися, подружитися
стверджувати, намагатися довести
3.Перегляньте відео для закріплення теми
Фрази з дієсловом to get :
get around обійти, подолати; впоратися; перехитрити
get away 1) утекти, вислизнути; 2) йти
get back повернути(ся)
get down опустити(ся)
get in увійти, проникнути, потрапити в
get off 1) виходити, покидати; 2) відносити, видаляти; 3) йди!
get on 1) сідати на (в); 2) приступити до; 3) продовжити
get out 1) йти, виїжджати; 2) виходити; 3) виймати, витягувати
get over 1) впоратися; зрозуміти;2) дістатися до; 3) перейти, перелізти
get through 1) проходити, проникати через; 2) витримати, впоратися
get up 1) вставати, підніматися; 2) прокидатися
4.Перевір себе ,виконуючи вправу за посиланням
5.HOMEWORK (Writing). .Виконати до 08.05
Виконати тестові завдання:
Phrasal Verbs Take, Make, Get
Choose the right variant (A,B,C,D)
A
|
B
|
C
|
D
|
|||
1
|
I just got_-
the flu and now my sister has it.
|
back
|
over
|
of
|
off
|
|
2
|
The old man was taken – by a salesman.
|
in
|
out
|
around
|
away
|
|
3
|
I take my hat –to her for her effort.
|
down
|
in
|
off
|
on
|
|
4
|
He took – what he had said about her.
|
in
|
away
|
out
|
back
|
|
5
|
The ship took—additional passengers.
|
in
|
back
|
away
|
on
|
|
6
|
We are going to freeze out here if you don’t let us
get—on the bus.
|
on
|
in
|
off
|
with
|
|
7
|
Jason always
gets—cheating in his Maths test.
|
off
|
by
|
away with
|
of
|
|
8
|
The company will have to close if it can’t get—the new regulations.
|
on
|
with
|
in
|
over
|
|
9
|
They took—more than they could handle.
|
on
|
over
|
back
|
down
|
|
10
|
She knew she was in trouble, so she made –a story
about going to the movies with her friends.
|
up for
|
up
|
of
|
off
|
|
11
|
I was surprised how
well my new girlfriend and my sister
got ---.
|
with
|
out
|
on
|
away
|
|
12
|
Could I have this blouse taken--?
|
of
|
away
|
up
|
in
|
|
13
|
He was so far away we really couldn’t make- what he
was saying.
|
out
|
of
|
up for
|
in
|
|
14
|
Can you take the garbage to the street—for me?
|
off
|
away
|
without
|
out
|
|
15
|
These are your instructions. Take them- before you
forget
|
in
|
down
|
of
|
on
|
|
16
|
He took the heavy box –from the shelf..
|
down
|
at
|
in
|
away
|
|
17
|
The company
asked him to take –some new responsibilities.
|
of
|
off
|
on
|
back
|
|
18
|
Did you see Sarah’s face? She was completely taken -.
|
apart
|
down
|
of
|
aback
|
|
19
|
He makes himself –to be a big artist, but we have never seen him work.
|
up
|
out
|
for
|
of
|
|
20
|
Canada has taken- 10000 refuges.
|
up
|
in
|
back
|
by
|
|
21
|
Can you make anything-- this movie?
|
with
|
by
|
of
|
out of
|
|
22
|
We got—from our vacation last week.
|
back
|
behind
|
at
|
off
|
|
23
|
He made his old garage_-a bar.
|
in
|
into
|
for
|
around
|
|
24
|
Lots of practice will make you –a fluent English
speaker
|
into
|
up
|
on
|
of
|
|
25
|
Tom is getting—his work..
|
away with
|
in
|
on
|
behind
|
|
26
|
He spent two weeks with his family to make _----__
for his year-long absence..
|
off
|
up
|
in
|
away
|
|
27
|
We can’t let Dan get ---_with the stolen painting.
|
back
|
for
|
away
|
on
|
|
28
|
I’ve decided to get_---_politics.
|
in
|
behind
|
by
|
into
|
|
29
|
Dad didn’t get—the car.
|
on
|
of
|
in
|
with
|
|
30
|
She made ----with my jewelry.
|
away
|
of
|
off
|
for
|
|
31
|
You should make—with your sister.
|
for
|
up
|
out
|
off
|
|
32
|
Can you make anything—this movie?
|
of
|
up for
|
in
|
off
|
|
33
|
I’m taking tomorrow morning –from work.
|
on
|
over
|
off
|
back
|
|
34
|
It took Joanna
a week to get----her cold.
|
by
|
into
|
from
|
over
|
|
35
|
I plan to take –engineering at college.
|
on
|
up
|
in
|
off
|
|
36
|
His car is very small and takes—little room.
|
after
|
up
|
down
|
back
|
|
37
|
She took her ring –and threw it at him.
|
down
|
of
|
on
|
off
|
|
38
|
Make ---those woods, a storm is approaching.
|
for
|
away
|
out
|
off
|
|
39
|
She doesn’t take—her mother at all.
|
over
|
after
|
for
|
out
|
|
40
|
I want to have my name taken—the list.
|
down
|
into
|
off
|
out
|
|
HOMEWORK (Writing). Для тих, хто здає ЗНО!
.Виконати до 08.05
.Виконати до 08.05
Imagine you are spending a week’s holiday at an activity camp. Write a letter to your friend using the paragraph plan below:
• greeting; how long you are staying there; weather conditions and food.
• what you are doing there; which of the activities you like and which ones you don’t like very
much.
• how you feel about the camp and whether you could recommend it; closing remarks.
Write a letter of at least 100 words. Do not write any dates or addresses
Приклади написання листів на ЗНО з англійської мови
Зразки написання особистого, напівофіційного та офіційного листів на тестуванні з англійської мови
Особистий лист
You’ve got a letter from your English pen-friend in which he/she wrote to you about his/her future plans. He/she wants to become an actor/actress and your friend is sure that this profession will give him/her an opportunity to become famous and make a lot of money. Write a letter to your pen-friend in which tell him/her
- about your thoughts regarding his/her career plans and what you are going to do after leaving school
- how you prepare yourself for your future profession
- what you think is necessary to be successful in your future job
Write a letter of at least 100 words. Do not use your real name or any other personal information.[1] Start your letter in an appropriate way.
(Увага. За умовами тестування робота має бути анонімною (задля об’єктивності оцінювання). Бланк Б розпізнається спеціальною комп’ютерною програмою лише за унікальним штрих-кодом. Щоб уникнути ануляції роботи, під час написання власного висловлення слід використовувати НЕ справжнє власне ім’я та прізвище, а ВИГАДАНЕ, наприклад, Tom Brown, Mary Green тощо)
Dear Emily,
I am sorry I haven’t written for such a long time but I was very busy with my exams. How are you? I like your choice to be an actress. And I know that you are very talented and you’ll become a famous actress.
I am sorry I haven’t written for such a long time but I was very busy with my exams. How are you? I like your choice to be an actress. And I know that you are very talented and you’ll become a famous actress.
As for my plans I always wanted to be a singer. You know that I love singing. But unfortunately I often have a sore throat, and the doctor said that it was impossible. So I decided to be a teacher of English. I study English and German and this is what I like as much as singing.
To be ready for my future profession, firstly, I listen to English songs and watch English movies. Secondly, I learn words when I’m walking along the street or even cycling. But the most important thing is language practice. I try to speak to native speakers if I have such an opportunity wherever I am.
If I want to be a successful teacher I have to be communicative. Moreover I must love children and love to work with them and, of course, I have to understand children’s behavior.
Hope to hear from you soon. Drop me a line, please. And give my regards to your family.
Best wishes,
Anna
Anna
Коментар. У цій роботі автор опрацьовує всі три умови повністю. Він висловлює свою думку стосовно вибору майбутньої професії його другом, розповідає про плани на майбутнє, про те, як він готує себе до майбутньої професії, а також говорить про якості та вміння, які необхідні, на його думку, для успішної кар’єри вчителя.
Це власне висловлення побудовано логічно й послідовно. Автор використовує з’єднувальні елементи, що забезпечують зв’язок між частинами тексту на рівні змістових абзаців, а також окремих речень у абзацах. У тексті наявні сполучники сурядності та підрядності, слова-зв’язки, вставні слова (but unfortunately,as for my plans, firstly тощо), які вжиті доречно.
Стиль висловлення, формат тексту повністю відповідають меті написання особистого листа. Текст структуровано за змістовими абзацами.
У висловленні автор продемонстрував достатній словниковий запас для висвітлення заданої комунікативної ситуації за темами «Плани на майбутнє, вибір професії», «Особистісні пріоритети».
У роботі використано різні типи речень, ужито різні граматичні структури (дієслівні часи – Present Simple, Continuous, Perfect тощо). Також у роботі відсутні помилки.
Напівофіційний лист
Listening to the radio programme you heard different people discussing the topic of friendship between teens. You have decided to write a letter to the editor of the programme. In your letter
- describe what kind of friend you prefer and why
- say what can cause a friendship to go wrong
- argue whether it is better to have a wide circle of friends or a few close friends
Write a letter of at least 100 words. Do not use your real name or any other personal information. Start your letter in an appropriate way.
Dear Sir/Madam,
I have just listened to your programme about friends and friendships. I’m writing to express support for this serious issue.
I have just listened to your programme about friends and friendships. I’m writing to express support for this serious issue.
I strongly agree with you that friendship is defined in a million ways. Friendship is a relationship that has many dimensions and styles. Friendship has no boundaries and no limits. True friendship is built on trust and mutual support. Your real friend is always there to help you and expects the same from you. He does not judge you for what you do, but instead understands and supports you. I do believe that a true friend is a person who loves you unconditionally and will not try to change you. What is more, you never know when you will meet a friend.
It is no secret that friendships are based on trust, and if that’s betrayed, the whole relationship breaks down. Cheating, revealing your secrets and backstabbing lead to breaking up. Thus, we should admit our failures, practice forbearance and be willing to learn something new. And we’ll avoid breaking up friendships over petty differences.
To be honest, I don’t need a wide circle of friends. I prefer one or two close friends, even though I know many people and have a large number of acquaintances. And I am sure that having a small group of friends gives you a better chance to cultivate deep and meaningful relationships.
To sum up, I have to state that I am in total agreement with those who considered friendship to be a vital part of our life.
Yours faithfully,
Margaret Brown
Margaret Brown
Коментар. У цій роботі автор опрацьовує всі три умови повністю. Він описує справжнього друга і пояснює, чому вважає названі риси характеру й поведінку проявом справжньої дружби. Автор розповідає про причини, які можуть зруйнувати справжню дружбу, а також зазначає, що мати декількох близьких друзів для нього краще, ніж мати широке коло друзів, і пояснює свою думку.
Це власне висловлення побудовано логічно й послідовно. Автор використовує з’єднувальні елементи, які забезпечують зв’язок між частинами тексту на рівні змістових абзаців, а також окремих речень у абзацах. У тексті наявні сполучники сурядності та підрядності, слова-зв’язки, вставні слова (to be honest, to sum up, what is more тощо), які вжиті доречно.
Стиль висловлення, формат тексту повністю відповідають меті написання напівофіційного листа. Текст структурований за змістовими абзацами.
У висловленні автор продемонстрував достатній словниковий запас для висвітлення заданої комунікативної ситуації за темами «Дружба, любов», «Стосунки з однолітками, у колективі» і «Особистісні пріоритети». Лексичних помилок немає.
У роботі використано різні типи речень, ужито різні граматичні структури (дієслівні часи – Present Simple, Continuous, Perfect тощо). У роботі немає помилок.
Офіційний лист
You would like to work in Great Britain this summer. And you have read this advertisement in a newspaper

Write a letter of application. In your letter write about:
- why you are writing
- your personal qualities, language skills and experience with children
- why you think this work experience would be important for your future
Write a letter of at least 100 words. Do not use your real name or any other personal information. Start your letter in an appropriate way.
Dear Mr. Griffin,
I am writing to apply for the position of school helper advertised in The Times yesterday.
I am writing to apply for the position of school helper advertised in The Times yesterday.
At present I am a 17-year-old student. In May, I will be graduating from School. I have been certificate in both English and German and I speak both fluently.
At school I developed strong organizational skills. I organized events, led meetings and assisted junior students. I was awarded a diploma in Arts, so I can organize different outdoor contests. Being a good swimmer I can assist the coach in the pool. Therefore, I feel that I would be well-suited for the position. Also, I regard myself as energetic, sociable, helpful, and patient and I like working with children. What is more, my knowledge in Arts will be useful, too.
Since the holidays include the months of July and August, I will have no other commitments and will be available to work at any time for as many hours as needed, including evenings.
It will be a valuable experience for me to work with kids before starting my career, as I’m going to be a teacher.
I would appreciate the opportunity to discuss my qualifications more fully in an interview. I can be reached at 545-555-654. Thank you for your consideration. I look forward to hearing from you.
Yours sincerely,
Jane Black.